Mirka

Yritystausta: 

Pohjanmaalaiseen KWH-yhtymään kuuluva Mirka Oy on pintakäsittelytekniikan edelläkävijä, joka tarjoaa kokonaisvaltaisia hiomaratkaisuja, laajan valikoiman korkealaatuisia hioma- ja kiillotustuotteita sekä innovatiivisesti suunniteltuja koneita. 

Mirkan liikevaihto vuonna 2016 oli 240 miljoonaa euroa, josta 96 % muodostui viennistä. Mirka työllistää 1100 ammattilaista Suomessa sekä 16 kansainvälisissä tytäryhtiöissään.

Tilanne ennen yrityskauppaa: 

Mirka Oy halusi laajentaa tuotevalikoimaansa ja tarjontaansa tarkkuushiontatuotteisiin, joita Mirkan asiakkaat usein käyttävät Mirkan tuotteiden lisäksi. Synergiaetuina näiden tuotteiden myynnissä nähtiin mahdollisuudet hyödyntää Mirkan kansainvälistä myyntiverkostoa kuten myös Mirkan tuotekehitysosaamisen.

Mirka halusi päästä nopeasti näille uusille markkinoille ja johto totesi, että oma tuotekehitys ja tätä kautta orgaaninen kehitys veisi liian paljon aikaa ja vaatisi uutta osaamista. Siksi johto päätyi alalla toimivan yrityksen ostoon.

Yrityskauppaprosessi: 

Mirkan kohdemäärittelyn perusteella ProMan teki markkinaselvityksen mahdollisista alan yrityksistä, jotka voisivat olla kiinnostavia. Todettiin, että kriteereitä täyttäviä alan yrityksiä ei Pohjoismaissa ollut, vaan niitä löytyi lähinnä Saksassa, Sveitsissä ja Italiassa. ProManin tekemästä kohdelistauksesta valittiin määrätyt, kiinnostaviksi koetut yritykset kontaktoitavaksi eri maissa. ProMan ja ProManin IMP kollegat eri maissa selvittivät valittujen kohteiden mahdollisen myyntikiinnostuksen ja kiinnostuneiden yritysten kanssa järjestettiin tapaamiset.

Erinäisten tapaamisten ja neuvottelujen lopputuloksena Mirka osti italialaisen timantti- ja boorinitridityökaluja valmistavan Cafro S.p.A:n koko osakekannan. Cafro on timantti- ja CBN-hiomapyörien, sekä PCD- ja PCBN-työkalujen markkinajohtaja. Cafron timanttiratkaisuja käytetään tavallisimmin tarkkuushionnassa, sorvauksessa ja kaiverruksessa. Vuonna 2016 Cafron liikevaihto oli 10 miljoonaa euroa, josta viennin osuus oli 43 %. Cafro työllistää 79 henkeä tuotantoyksikössään Comossa, Italiassa sekä myyntiedustajina 25 eri vientikohteessa. 

Cafro oli sukupolvenvaihdostilanteessa, jossa kaksi noin 75-vuotiasta omistajaveljestä miettivät omistuksen siirtämistä kolmelle yrityksessä töissä olevalle lapselleen. Perhe oli kuitenkin tullut siihen tulokseen, että yrityksen kehittäminen vaatisi vahvempaa kansainvälistymistä sekä satsauksia tuotekehitykseen, johon yrityksellä ei olisi ollut rahkeita sukupolvenvaihdoksen jälkeen. Varmistaakseen yrityksen kehityksen he päätyivät myymään yrityksen, mutta seuraava sukupolvi jatkaa yrityksessä avainhenkilöinä. 

Tilanne tänään: 

Mirkan toimitusjohtaja Stefan Sjöbergin mielestä Cafron asiantuntijuus ja teolliset valmistusmahdollisuudet yhdessä Mirkan globaalin markkinaläsnäolon kanssa luovat otollisen yhdistelmän nopeaan laajentumiseen. Yritysosto on Mirkan portfolion kulmakivi tarkkuushionnan alalla. Tulevaisuudessa Mirkan ja Cafron asiakkaat saavat kattavan valikoiman pintakäsittelyn ja hionnan ratkaisuja. Cafrolle yrityskauppa on erinomainen tilaisuus päästä laajemmin kansainvälisille markkinoille. 

ProMan IMAP Finland toimi yrityskaupassa ostajien taloudellisena neuvonantajana.