
Metso Powdermet AB ei enää sopinut Metson strategiaan ja niin konserni lähti hakemaan yritykselle uutta omistajaa. Koska se jo toimi suhteellisen riippumattomasti Metsosta, sen irrottaminen olisi suhteellisen vaivatonta.
Metso lähti heti siitä, että yrityksen myynti tuli hoitaa kansainvälisellä yrityskauppaprosessilla ja antoi ProManille/IMAP:lle vastuun myyntiprosessin toteuttamisesta. Idea käyttää ProMania ja IMAP:ia tuli Metson M&A-osastolta.
”IMAP toimi ProManin ohjauksessa todella tehokkaasti. Potentiaalisia ostajaehdokkaita löytyi 150 ympäri Eurooppaa ja Yhdysvalloista, kaikkiaan 14 maasta. Samalla kun etsittiin ostajia, valmisteltiin jatkoaskeleita yritysanalyysillä, arvonmääriksellä ja esittelyaineistolla, kertoo Vesa Kainu, joka vastasi Metso Ventures-liiketoiminta-alueesta. "Powdermetillä oli jo ennestäänkin kiinnostuneita ostajia, mutta halusimme käydä kansainvälisen prosessin läpi. Se oli keino varmistua myyntihinnan oikeasta tasosta. Halusimme myös löytää parhaan mahdollisen ostajan yritykselle”. Metso luonnollisesti tavoitteli kaupasta mahdollisimman hyvää hintaa. ”ProMan sai aikaan aidon kilpailutilanteen, ja samalla se piti ohjat käsissään”.
Myyntiprojektin aikataulu oli erittäin tiivis. Projekti piti toteuttaa 7 kuukaudessa.
” ProMan edellytti kiinnostuneilta ostajilta sitoutumista määräaikoihin, ja se toimi aukottomasti. Jo muutaman kuukauden kuluttua meillä oli koossa vajaan kymmenen parhaan ostajaehdokkaan lista, jolla oli sekä teollisia yrityksiä että pääomasijoittajia”.
”Päädyimme myymään Powdermetin ruotsalaiselle Sandvikille, joka teollisena ostajana oli meille mieluinen vaihtoehto. Ostajan maantieteellinen läheisyys Metson kanssa ei ollut kriteeri, mutta kaupanteko on helmpompaa, kun ostaja ja myyjä ovat kulttuurisesti lähellä", sanoo Vesa Kainu, joka on ollut tekemässä puolentoista sataa yrityskauppaa. "ProMan oli oikean kokoinen kumppani, joka ymmärsi prosessin. Sillä on myös tukenaan kansainvälinen IMAP organisaatio, joka Powdemetin myynnissä oli korvaamaton tekijä”
Metso on tyytyväinen lopputulokseen. Se sai aikaan divestoinnin haluamassaan aikataulussa ja mieleiselle ostajalle. Sandvik tuo markkinoinnissaan esille Powdermetin heidän keihäänkärki-yrityksenään,
vaikka sen koko ei ole suuri. Kauppaan ja sen ehtoihin tai vastuisiin ei ole myöskään tarvinnut palata kaupan jälkeen.